pondelok 3. augusta 2009

Finančná gramotnosť

Mladí ľudia hospodária s čoraz väčšími finančnými zdrojmi. Okrem vreckového od rodičov mladí ľudia často hospodária s vlastnými príjmami. Využívajú účty svojich rodičov, ale aj vlastné kreditné karty. Po dovŕšení plnoletosti skončení školy si berú úvery na veci bežnej spotreby, auto na lízing, zakladajú si vlastné bývanie prostredníctvom hypotekárneho úveru. Finančnú slobodu mladých ľudí však často nahrádza finančná nesloboda, ktorá je daňou za chýbajúce finančné zručnosti a neschopnosť splácať svoje dlhy.
Cieľom prípravy mladých spotrebiteľov v školách by malo byť zvyšovanie schopnosti spotrebiteľov robiť racionálne rozhodnutia založené na kvalitných informáciách a dostatočných vedomostiach o finančných otázkach. Dôležitým základom prípravy spotrebiteľov na rozhodovanie o financiách je získanie finančnej gramotnosti ako kľúčovej kompetencie.
Za hlavné ciele finančného vzdelávania v školách sú považované :
Ø rozvíjať schopností riadiť a kontrolovať finančné zdroje,
Ø rozvíjať schopnosti plánovať finančnú budúcnosť a udržiavať finančnú stabilitu,
Ø porozumieť svojej účasti na finančnom trhu,
Ø poznať služby finančných inštitúcií,
Ø posúdiť riziká investovania do bankových a nebankových inštitúcií,

Ø poznať dôvody dobrého úverového hodnotenia,
Ø rozvíjať schopnosti riešiť vzniknuté finančné problémy,
Ø rozvíjať schopností komunikácie s finančnými inštitúciami,
Ø poznať spoločenské dôsledky vzťahov v bankovom sektore,
Ø poznať výhody úverového poradenstva.

Do obsahu finančného vzdelávania v školách sú odporúčané témy :

Ø Krátkodobé a dlhodobé finančné ciele.
Ø Monitorovanie príjmov a výdavkov.
Ø Rozpočet a osobný finančný plán.
Ø Dôvody pre šetrenie a investovanie.
Ø Finančná zodpovednosť.
Ø Informačné zdroje a porovnávanie služieb.
Ø Metódy platieb.
Ø Finančné produkty šetrenia, investovania, poistenia.
Ø Sociálne zabezpečenie a medicínska starostlivosť.
Ø Kreditné a debetné karty.
Ø Spotrebiteľské a hypotekárne úvery.
Ø Zákonná ochrana spotrebiteľov finančných služieb.
Ø Postupy riešenia spotrebiteľských sťažností.
Ø Zadĺženosť a osobný bankrot.
Ø Straty a odcudzenie osobnej identity.
Ø Úverové hodnotenie a jeho význam pre budúcnosť.
Ø Úschova finančných dokumentov
Ø Komunikácia s finančnými inštitúciami.
Ø Obnova dobrého úverového hodnotenia.
Ø Komunikácia s finančnými inštitúciami.
Ø Užitočné adresy a zdroje informácií.

Finančné vzdelávanie reaguje na potreby súčasnej doby a napomáha k rozvoju životných zručností potrebných pre rozvoj osobnosti mladých ľudí. Očakávaným výsledkom finančného vzdelávania v školách bude zodpovedné správanie mladých ľudí v budúcnosti, etické rozhodovanie a kritické myslenie potrebné k uvedomelému manažovaniu osobných finančných zdrojov.
Vzdelávanie občanov o finančných otázkach sa stáva významne dôležitejším v rýchlom rozvoji elektronických služieb, zvyšujúcej sa globalizácií a komplexnosti finančných trhov. Ťažkosti súčasného finančného trhu, ktoré sa premietajú do hospodárskych problémov spoločnosti, ale aj jednotlivcov ukazujú naliehavú potrebu, aby spotrebiteľské vzdelávanie pomohlo spotrebiteľom pri prijímaní najlepších rozhodnutí pre ich finančnú budúcnosť.

Použité zdroje :

National Standards in Personal Financial Literacy. 2nd Edition. Washington, JumpStart Coalition for Personal Financial Literacy, 2002.

Osobné financie a vzdelávanie

Finančná gramotnosť je v súčasnosti, pri narastajúcej zložitosti finančného trhu, stále dôležitejšia pre udržanie blahobytu jednotlivcov a celej spoločnosti. Spotrebitelia ako neprofesionálni užívatelia finančných služieb sú na rozvíjajúcom sa trhu slabo pripravenou a ľahko ovplyvniteľnou skupinou. Dôležitým predpokladom zvládnutia finančných rozhodnutí sú schopnosti a zručnosti tvoriace finančnú gramotnosť a posilnenie sebadôvery spotrebiteľov v oblasti zvládania finančných rizík a príležitostí. Finančné vzdelávanie má doplniť opatrenia vlád v jednotlivých krajinách, ktoré sú zamerané na primerané poskytovanie informácií, ochranu práv a poradenstvo spotrebiteľom.
Finančné vzdelávanie má umožniť jednotlivcom porozumenie finančným produktom a pojmom, rozvíjať schopnosti potrebné pre zlepšenie finančnej gramotnosti, uvedomovať si finančný risk a príležitostí a prijímať informované rozhodnutia o výbere finančných služieb. Finančné vzdelávanie nemá byť videné len ako spôsob odovzdávania informácií, ktoré sú nesymetricky rozdelené medzi spotrebiteľmi a poskytovateľmi finančných služieb, ale ako doplnenie primeranej ochrany spotrebiteľov a zodpovedného správania poskytovateľov finančných služieb. Poskytovanie primeranej úrovne finančného vzdelávania občanom na všetkých úrovniach života prináša úžitok pre všetky generácie a má celospoločenský prospech.
Európska komisia prijala 18. decembra roku 2007 „Oznámenie o finančnom vzdelávaní“, ktorým zdôraznila aby sa finančné vzdelávanie dostalo čo najbližšie k občanom. Komisia vyzvala členské štáty pre podporu poskytovania finančného vzdelávania prostredníctvom národných a regionálnych úradov, mimovládnych agentúr a sektoru finančných služieb. Európska komisia zaraďuje k základným princípom finančného vzdelávania:
Ø finančné vzdelávanie má byť dostupné, aktívne a kontinuálne podporované vo všetkých úrovniach života,
Ø finančné vzdelávanie má byť pozorne zamerané na splnenie špecifických potrieb občanov,
Ø spotrebitelia majú byť vzdelávaní v čo najskoršom veku a národné úrady majú vziať do úvahy finančné vzdelávanie ako povinnú súčasť školského kurikula,
Ø finančné vzdelávanie má zahrnúť všeobecné nástroje, aby sa zvýšilo vedomie potreby zlepšenia porozumenia finančných otázok a rizík,
Ø finančné vzdelávanie poskytované finančnými inštitúciami má byť poskytované spravodlivými, transparentnými a nezaujatými spôsobmi,
Ø trénerom finančného vzdelávania majú byť dané zdroje a vhodné výcviky, aby poskytovali úspešné a presvedčivé programy,
Ø národný koordinátor medzi záujmovými skupinami má podporiť výmenu skúseností z dobrej praxe, racionalizovať a určiť prioritné zdroje,
Ø poskytovatelia finančného vzdelávania majú pravidelne hodnotiť a aktualizovať schémy podľa najlepšej praxe v tejto oblasti.

Podľa prieskumov Komisie mnohí spotrebitelia trpia nedostatkom porozumenia finančných produktov a služieb, nevyberajú si produkty, ktoré napĺňajú ich potreby a zakladajú finančné zabezpečenie do budúcnosti. Európska komisia preto vyvinula viaceré aktivity na podporu spotrebiteľského vzdelávania v oblasti finančných služieb. V on-line module vzdelávania DOLCETA nájdu užitočnú pomôcku o finančných službách spotrebitelia a najmä učitelia, aby začlenili finančné vzdelávanie do učebných programov školského kurikula na základných a stredných školách.


Použité zdroje :
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/capability/communication_en.pdf
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/capability/index_en.htm
http://dolceta.eu