pondelok 3. augusta 2009

Osobné financie a vzdelávanie

Finančná gramotnosť je v súčasnosti, pri narastajúcej zložitosti finančného trhu, stále dôležitejšia pre udržanie blahobytu jednotlivcov a celej spoločnosti. Spotrebitelia ako neprofesionálni užívatelia finančných služieb sú na rozvíjajúcom sa trhu slabo pripravenou a ľahko ovplyvniteľnou skupinou. Dôležitým predpokladom zvládnutia finančných rozhodnutí sú schopnosti a zručnosti tvoriace finančnú gramotnosť a posilnenie sebadôvery spotrebiteľov v oblasti zvládania finančných rizík a príležitostí. Finančné vzdelávanie má doplniť opatrenia vlád v jednotlivých krajinách, ktoré sú zamerané na primerané poskytovanie informácií, ochranu práv a poradenstvo spotrebiteľom.
Finančné vzdelávanie má umožniť jednotlivcom porozumenie finančným produktom a pojmom, rozvíjať schopnosti potrebné pre zlepšenie finančnej gramotnosti, uvedomovať si finančný risk a príležitostí a prijímať informované rozhodnutia o výbere finančných služieb. Finančné vzdelávanie nemá byť videné len ako spôsob odovzdávania informácií, ktoré sú nesymetricky rozdelené medzi spotrebiteľmi a poskytovateľmi finančných služieb, ale ako doplnenie primeranej ochrany spotrebiteľov a zodpovedného správania poskytovateľov finančných služieb. Poskytovanie primeranej úrovne finančného vzdelávania občanom na všetkých úrovniach života prináša úžitok pre všetky generácie a má celospoločenský prospech.
Európska komisia prijala 18. decembra roku 2007 „Oznámenie o finančnom vzdelávaní“, ktorým zdôraznila aby sa finančné vzdelávanie dostalo čo najbližšie k občanom. Komisia vyzvala členské štáty pre podporu poskytovania finančného vzdelávania prostredníctvom národných a regionálnych úradov, mimovládnych agentúr a sektoru finančných služieb. Európska komisia zaraďuje k základným princípom finančného vzdelávania:
Ø finančné vzdelávanie má byť dostupné, aktívne a kontinuálne podporované vo všetkých úrovniach života,
Ø finančné vzdelávanie má byť pozorne zamerané na splnenie špecifických potrieb občanov,
Ø spotrebitelia majú byť vzdelávaní v čo najskoršom veku a národné úrady majú vziať do úvahy finančné vzdelávanie ako povinnú súčasť školského kurikula,
Ø finančné vzdelávanie má zahrnúť všeobecné nástroje, aby sa zvýšilo vedomie potreby zlepšenia porozumenia finančných otázok a rizík,
Ø finančné vzdelávanie poskytované finančnými inštitúciami má byť poskytované spravodlivými, transparentnými a nezaujatými spôsobmi,
Ø trénerom finančného vzdelávania majú byť dané zdroje a vhodné výcviky, aby poskytovali úspešné a presvedčivé programy,
Ø národný koordinátor medzi záujmovými skupinami má podporiť výmenu skúseností z dobrej praxe, racionalizovať a určiť prioritné zdroje,
Ø poskytovatelia finančného vzdelávania majú pravidelne hodnotiť a aktualizovať schémy podľa najlepšej praxe v tejto oblasti.

Podľa prieskumov Komisie mnohí spotrebitelia trpia nedostatkom porozumenia finančných produktov a služieb, nevyberajú si produkty, ktoré napĺňajú ich potreby a zakladajú finančné zabezpečenie do budúcnosti. Európska komisia preto vyvinula viaceré aktivity na podporu spotrebiteľského vzdelávania v oblasti finančných služieb. V on-line module vzdelávania DOLCETA nájdu užitočnú pomôcku o finančných službách spotrebitelia a najmä učitelia, aby začlenili finančné vzdelávanie do učebných programov školského kurikula na základných a stredných školách.


Použité zdroje :
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/docs/capability/communication_en.pdf
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/capability/index_en.htm
http://dolceta.eu

Žiadne komentáre: